۰

متا هم با پردازنده هوش مصنوعی Artemis به رقبای انویدیا اضافه شد

متا هم با پردازنده هوش مصنوعی Artemis به رقبای انویدیا اضافه شد
بازدید 21
مدت زمان خواندن نوشته : 2 دقیقه


افزایش نیاز به تراشه و گسترش هوش مصنوعی باعث شده تا بازار تولید پردازنده داغ‌تر از همیشه شود؛ طوری که حالا حتی شرکت متا (Meta) هم قصد دارد با پردازنده‌های هوش مصنوعی Artemis حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گزارش رویترز و به نقل از tom’s HARDWARE، متا قرار است در سال 2024 پردازنده‌های جدید هوش مصنوعی طراحی شده سفارشی را در مراکز داده خود مستقر کند. این SoC های جدید با نام رمز Artemis شناخته می‌شوند و برای پشتیبانی از عرضه محصولات متعدد هوش مصنوعی متا در پلتفرم‌ها و دستگاه‌های آن طراحی شده‌اند.

در همین حال، تراشه‌های هوش مصنوعی آرتمیس قرار است وابستگی متا به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و هزینه‌ها را کاهش دهند.

در همین رابطه سخنگوی متا با تأیید طرح استقرار تراشه‌های اختصاصی شرکت به رویترز گفته است:

ما می‌بینیم که شتاب‌دهنده‌های توسعه‌یافته داخلی ما برای ارائه ترکیبی بهینه از عملکرد و کارایی در بارهای کاری خاص Meta به خوبی مکمل GPUهای تجاری موجود هستند.

پردازنده‌های Artemis متا به‌طور خاص برای اجرای بارهای کاری استنباطی طراحی شده‌اند؛ مواردی که به طور فزاینده‌ای در پلتفرم‌های متا مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ و همچنین در دستگاه‌هایی مانند عینک‌های هوشمند Ray-Ban استفاده می‌شوند.

پردازنده هوش مصنوعی انویدیا

استفاده از پردازنده‌های Artemis نه تنها پردازنده‌های محبوب H100 انویدیا را برای یادگیری هوش مصنوعی برکنار می‌کند، بلکه به بهینه‌سازی مصرف انرژی مراکز داده متا و در نتیجه کاهش هزینه‌های بالای مرتبط با اجرای بارهای کاری هوش مصنوعی کمک می‌کند. هرچند که آرتمیس دومین پردازنده هوش مصنوعی متا است، اما اولین پردازنده‌ای است که به صورت تجاری به کار گرفته خواهد شد.

البته جاه طلبی‌های متا به آرتمیس و شتاب‌دهنده تحلیل ختم نمی‌شود. طبق گزارش‌ها، این شرکت در حال توسعه یک پردازنده پیچیده‌تر است که می‌تواند بارهای یادگیری هوش مصنوعی را اجرا کند؛ درست مانند پردازنده‌های گرافیکی H100 انویدیا.

متا با سرعت بالایی منابع محاسباتی خود را گسترش داده است تا نیازهای محصولات هوش مصنوعی مولد را برآورده کند. در همین حین، میلیاردها دلار برای جمع آوری پردازنده‌های تخصصی و طراحی مراکز داده خود برای این حجم‌های کاری سرمایه‌گذاری کرده است.

به طور کلی، ابتکار توسعه خط تولید پردازنده اختصاصی به منظور کاهش وابستگی متا به پردازنده‌های انویدیا است. با این حال، متا هیچ برنامه‌ای برای خلاصی کامل از GPUهای انویدیا در دیتاسنترهای خود ندارد. اوایل این ماه، مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا، گفت که شرکت او تا پایان سال 2024، 350 هزار پردازنده گرافیکی H100 را در دیتاسنترهای خود خواهد داشت.



منبع

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید