۰

منتظر پردازنده هیولای اینتل Clearwater Forest Xeon با 288 هسته و فناوری ساخت انقلابی Foveros Direct باشید

منتظر پردازنده هیولای اینتل Clearwater Forest Xeon با 288 هسته و فناوری ساخت انقلابی Foveros Direct باشید
بازدید 32
مدت زمان خواندن نوشته : 3 دقیقه


رقابت بر سر ساخت پردازنده‌های با تعداد هسته بیشتر در حوزه سرورها بین اینتل و AMD این روزها به اوج خود رسیده است و جدیدترین خبرها از آن حکایت دارند که اینتل قصد دارد در نسل بعدی پردازنده‌های زئون خود با معماری Clearwater Forest امکان استفاده تا 288 هسته E-Core را فراهم کند.

یکی از انبوه چالش‌های بزرگ ساخت پردازنده‌های با هسته‌های بزرگ، نحوه قرار دادن بخش‌های مختلف پردازنده داخل پکیج است به طوری که پردازنده از ساختار استاندارد ساخت محصول خارج نشود. در این شرایط فناوری‌هایی مانند ساخت انباره‌ای به صورت سه بعدی و روی هم هسته‌ها پیشنهاد می‌شود ولی اینتل تصمیم گرفته از فناوری جدیدتری موسوم به Foveros Direct استفاده کند که نسل کارآمدتری نسبت به تکنیک 3D Stack به شمار می‌رود.

از فناوری Intel Foveros Direct برای قرار دادن بسترهای پردازشی تا 288 هسته E-Core با معماری Darkmont در CPU های Clearwater Forest Xeon استفاده خواهد شد.

CPU های Clearwater Forest جانشین تراشه های Sierra Forest Xeon خواهند بود که در اواسط سال 2024 عرضه می شوند. این تراشه ها یک نقطه مشترک جالب دارند و آن استفاده از E-Cores به جای P-Cores است. هسته‌های کم مصرف E مورد استفاده تراشه‌های Sierra Forest با اسم رمز Sierra Glen در واقع نسخه‌های اندکی تغییر یافته از معماری هسته Crestmont هستند در حالی که هسته‌های Darkmont که در تراشه‌های Clearwater Forest استفاده می‌شوند بر اساس نسخه‌های مدیفای‌شده هسته‌های Skymont طراحی شده‌اند.

آخرین اطلاعات منتشر شده از این پردازنده‌ها نشان می‌دهد که اینتل به طور کامل از فناوری پیوند هیبریدی خود با اسم رمز Foveros Direct برای انباشته سازی سه بعدی پردازنده‌های Clearwater Forest Xeon استفاده خواهد کرد. بسته CPU از یک بستر پایه در بالای interposer تشکیل خواهد شد که از طریق یک I/O پرسرعت به EMIB متصل می شود و در آن هسته ها در بالاترین لایه قرار می گیرند.

Fovers-2.jpg

اگر بخواهیم به صورت خلاصه عملکرد فناوری Foveros Direct اینتل را به شما دوستان بگوییم باید در نظر داشته باشید که در این فناوری، اتصال مستقیم هادی به هادی برای ارتباط مستقیم بخش‌ها امکان‌پذیر می‌شود تا اتصالات داخلی پردازنده حداکثر برآمدگی که در حین فرایند ساخت ایجاد می‌کند، در حدود 10 میکرون باشد. در جریان معرفی این فناوری، شرکت اینتل اعلام کرد که Foveros Direct مرز بین جایی که ویفر به پایان می‌رسد و بسته بعدی شروع می‌شود را عملاً محو می‌کند و این دقیقاً برگ برنده Fovers Direct خواهد بود که اجازه می‌دهد بدون نیاز به انبوه پل‌های ارتباطی با ضخامت بالا، هدف ارتباط سریع دو بخش را با دردسرهای بسیار کمتری پیاده‌سازی کرد.

اما از دید عملکردی نیز رویت حضور فناوری ساخت انباره‌ای سه بعدی به صورت Fovers Direct روی پردازنده‌های زئونی که کاملاً از هسته‌های سری E تشکیل شده باشد نیز می‌تواند بسیار جالب‌توجه باشد. انتظار می‌رود تراشه های Clearwater Forest تا 288 هسته و 288 رشته با پیشرفت‌های قابل توجهی در IPC و کارایی داشته باشند.

مورد دیگری که اخیراً برجسته شده نیز این است که اینتل قصد دارد میزان حافظه Cache این پردازنده‌ها را به صورت قابل توجهی افزایش دهد که یکی از عوامل آن، آزادی عملی است که با فناوری ساخت جدید Fovers Direct در اختیار تیم آبی قرار می‌گیرد. در این شرایط ممکن است Tile پایه خود دارای بسترهای اضافی حافظه کش باشد که می‌توانند مستقیماً به هسته‌های موجود در لایه بالایی متصل شوند.

انتظار می‌رود پردازنده‌های Xeon Clearwater Forest در سال 2025 معرفی شوند و آنگاه خواهد بود که می‌توانیم منتظر اطلاعات بیشتری از تیم آبی در این محصولات جذاب باشیم.



منبع

برچسب‌ها

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید